Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 24/2020 (International issue no. 8):250-268 | DOI: 10.5507/aither.2020.014

Jakob Böhme und das Böse

Martin Žemla
Karlsuniversität, Naturwissenschaftliche Fakultät, Prag
Palacky University Olomouc, Center for Renaissance Texts, Department of Philosophy

One of the central topics of Jakob Böhme (1575-1624) is the problem of evil. In contrast to the Neoplatonic tradition, which has inspired much of the Christian theology, he does not believe that evil can be explained simply as a deficiency of good. His innovative notion of "Ungrund" (the Divine "Abyss") has grown out of his strong belief that both has to be maintained: God is Good and evil is something real. Now, his fundamental question is: How is it possible that good and omnipotent God created the world in such a way that there can be evil in it? In this paper, I follow up the ancient, and more specifically, the Neoplatonic, concepts of the first principle. I try to understand why the divine being, the One, could have been called "good", and what it meant for the concept of evil. In this perspective, I analyze the innovative approach to evil, as it was developed by Böhme. Although his "Ungrund" is beyond good and evil, he explains that, and in which way, the metaphysical source of evil must be present already there.

Zveřejněno: 30. září 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žemla, M. (2020). Jakob Böhme und das Böse. Aither12(24), 250-268. doi: 10.5507/aither.2020.014
Stáhnout citaci

Reference

  1. Diels, H., Kranz, W. (1951/1952). Die Fragmente der Vorsokratiker. Griechisch und Deutsch, I-III. Berlin: Widmann.
  2. Grimm, J., Grimm, W. (1854-1961). Deutsches Wörterbuch. 16 Bde. in 32 Teilbänden. Leipzig: Verlag von S. Hirzel.
  3. Schiebler, R. W. (Hg.) (1920-1922). Jakob Böhme's sämmtliche Werke in sieben Bänden. Leipzig: Joh. Ambr. Barth. (Unveränderlicher Nachdruck der Ausgabe 1831-1847.)
  4. Aristoteles (2003). Metafyzika. Praha: Petr Rezek.
  5. Berdjajew, N. A. (1632/33). "Jakob Böhmes Lehre von Ungrund und Freiheit". Blätter für Deutsche Philosophie 6.
  6. Bornkam, H. (1925). Luther und Böhme. Bonn: A. Marcus und E. Webers Verlag.
  7. Buber, M. (1901). "Über Jakob Böhme". Wiener Rundschau 12(5), S. 251-253.
  8. Chlup, R. (1996). Proměny platónské tradice v souboru řeckých hermetických spisů. Praha: FF UK (nicht publiziert).
  9. Chlup, R. (2007). Corpus Hermeticum. Praha: Hermann a synové.
  10. Cusanus, N. (2002). Philosophisch-theologische Werke in 4 Bänden. Hamburg: Meiner Verlag.
  11. Feuerbach, L. (1906). Werke. Bd. III, 2. Ausg. Stuttgart: Frommann-Holzboog.
  12. Hadot, P. (1993). Plótínos čili prostota pohledu. Praha: OIKOYMENH.
  13. Huser, J. (Hg.) (1589-1591). Bücher und Schriften... Paracelsi. 10 Bde. Basel: Conrad Waldkirch.
  14. Kayser, H. (1923). Schriften Jakob Böhmes. Leipzig: Insel Verlag.
  15. Koyré, A. (1929). La philosophie de Jacob Boehme. Paris: J. Vrin
  16. Mahnke, D. (1937). Unendliche Sphäre und Allmittelpunkt. Zur Genealogie der mathematischen Mystik. Halle: Niemeyer Verlag.
  17. Mandel, H. (Hg.) (1908). Theologia Deutsch. Leipzig: Deichert.
  18. Platon (1992). Prótagoras. Praha: OIKOYMENH.
  19. Platon (1996). Ústava. Praha: OIKOYMENH.
  20. Platon (1993). Symposion. Praha: OIKOYMENH.
  21. Plotinos (1957). The Enneads. London: Faber.
  22. Schulze-Maizier, F. (Hg.) (1938). Jakob Böhmes Schriften. Leipzig: Insel-Verlag.
  23. Tresmontant, C. (1997). Teodicea neboli otázka zla. Košice: Knižná dielna Timotej.
  24. Voigt, F. (1924). "Beiträge zum Verständnis Jakob Böhmes". Neues Lausitzsches Magazin 100.
  25. Weigel, V. (1613). Der güldene Griff. Hall in Sachsen: Joachim Krusicke.
  26. Weigel, V. (1615). Gnothi seauton. Newenstatt: Johann Knuber.
  27. Wiesenhütter, A. (Hg.) (1925). Morgenröte. Jakob Böhme in einer Auswahl. Berlin: Hochweg-Verlag.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.