Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 12/2014 (International issue no. 3):32-53 | DOI: 10.5507/aither.2014.017

Reading Aquinas in the Renaissance: Dominic of Flanders on the Imagination and Phantasm

Brian Garcia
Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, KU Leuven

This paper takes up the 15th century thinker, Dominic of Flanders, as a reader of Thomas Aquinas and indeed a representative of Renaissance Thomism. The topic at hand is Dominic's presentation of phantasia, or imagination, and the phantasma. The phantasm, of course, plays a prominent role in the Aristotelian model of intellectual cognition, yet seems to remain a somewhat vague concept. We will show some of Dominic's peculiar characterizations of the phantasm. In the background of our analysis is a broader reflection concerning methodology. It is suggested that in order to judge better Dominic as a reader of Thomas, a static understanding of the latter must be avoided, and rather that his doctrine be problematized. By drawing attention to certain ambiguities in Thomas' characterizations of the phantasm and the role of the imagination, we can better situate Dominic's interpretation.

Zveřejněno: 30. září 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Garcia, B. (2014). Reading Aquinas in the Renaissance: Dominic of Flanders on the Imagination and Phantasm. Aither6(12), 32-53. doi: 10.5507/aither.2014.017
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aquinas, T. (1889). Opera omnia, vol. 5: Pars Prima Summae Theologiae, a quaestione L ad quaestionem CXIX. Roma: Typographia Polyglotta.
  2. Aquinas, T. (1959). In Aristotelis Librum de Anima Commentarium (ed. A. M. Pirotta). Torino: Marietti.
  3. Aquinas, T. (1984). Opera omnia, vol. 45,1: Sententia libri de Anima. Roma; Paris: Commissio Leonina.
  4. Fabro, C. (1938). "Knowledge and Perception in Aristotelic-Thomistic Psychology". New Scholasticism, 12, pp. 337-365. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Ficino, M. (2005). Platonic Theology, v. 5: Books 15-16 (ed. J. Hankins, W. Bowen; trans. M. J. B. Allen). Cambridge; London: Harvard University Press.
  6. Flandria, D. de, (1550). Divi Thomae Aquinatis in tres libros de Anima [hellip] Accedunt adhaec acustissime Quaestiones Magistri Dominici de Flandria [hellip]. Venetiis: Hieronymum Scotum.
  7. Flandria, D. de, (1621). In duodecim libros Metaphysicae Aristotelis, secundum expositionem [hellip] Angelici Doctoris, lucidissimae atque utilissimae Quaestiones. Köln [reprint: Hildesheim; Zürich; New York: Georg Olms Verlag, 2010. Préface de Jean École, Leinen Series: Christian Wolff Gesammelte Werke, III. Abt.: Materialien und Dokumente, Bd. 120].
  8. Frede, D. (2001). "Aquinas on Phantasia". In: D. Perler (ed.), Ancient and Medieval Theories of Intentionality. Leiden; Boston; Köln: Brill, pp. 155-184. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Kaeppeli, T. (1970). Scriptores Praedicatorum Medii Aevi, Vol. 1. Roma: S. Sabina.
  10. Kretzmann, N. (1993). "Philosophy of Mind". In: N. Kreztmann, E. Stump (eds.), The Cambridge Companion to Aquinas. Cambridge University Press, pp. 128-159. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Lonergan, B. (1992). Insight: A Study of Human Understanding (ed. F. E. Crowe, R. M. Doran). Toronto: University of Toronto Press [originally published by Longmans, Green, London 1957].
  12. Lonergan, B. (1997). Verbum: Word and Idea in Aquinas. Toronto: University of Toronto Press [originally published as a series of articles in Theological Studies, 1946-1949].
  13. Pomponazzi, P. (1948). On the Immortality of the Soul. In: E. Cassirer et al. (eds.), The Renaissance Philosophy. London: University of Chicago Press, pp. 280-381.
  14. Suárez, F. (1861). Opera Omnia tomus tertius [hellip] Tractatus tertius de Anima. Paris: Vives.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.