Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 13/2015:70-95 | DOI: 10.5507/aither.2015.007

Aristotelův výklad Anaximandrova pojetí vzniku

Radim Kočandrle
Fakulta filozofická Západočeské univerzity v Plzni

Aristotle describes Anaximander's interpretation of generation as 'separation out of opposites', while implying that to apeiron should be understood as a mixture. Simplicius, on the other hand, emphasises a 'separation of opposites' that was supposed to take place due to the eternal motion. While this represents a tendentious peripatetic interpretation, it may have been a response to a conception proposed by Anaximander. While the opposites probably referred to the various particular components of the world, the process of separation was likely grounded in the biological background of cosmogony. To wit, the origin of the world can be described in terms of ejection of a fertile seed which grows and becomes more differentiated. In this context, separation does not mean any sort of detachment from the original mixture but rather just separation of one part or component from another. Moreover, separation is evidenced in other stages of the generation of the world, where it jointly with the state of surrounding represents the original description of constitution of particular phenomena. Further, the eternal movement understood as the working of spontaneity of the boundless nature, which underlies generation, may have been linked to the issue of the infinite worlds.

Zveřejněno: 30. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kočandrle, R. (2015). Aristotelův výklad Anaximandrova pojetí vzniku. Aither7(13), 70-95. doi: 10.5507/aither.2015.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Diels, H. (1879). Doxographi Graeci. Berlin: G. Reimer.
  2. Diels, H., Kranz, W. (1951/1952). Die Fragmente der Vorsokratiker. Griechisch und Deutsch, I-III. Berlin: Weidmann.
  3. Mansfeld, J. (1985). Die Vorsokratiker. Stuttgart: Reclam.
  4. Mansfeld, J., Runia, D. T. (2009). Aëtiana. The Method and Intellectual Context of a Doxographer, II, The Compendium 1. Leiden: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Marcovich, M. (1986). Hippolytus, Refutatio omnium haeresium. Berlin: Walter de Gruyter.
  6. Marcovich, M. (2008). Diogenis Laertii, Vitae philosophorum, I. Berlin: Walter de Gruyter.
  7. Wöhrle, G. (ed.) (2012). Die Milesier: Anaximander und Anaximenes. Berlin: Walter de Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Aristotelés (1996). Fyzika (přel. A. Kříž). Praha: Petr Rezek.
  9. Liddell, H. G., Scott, R. (1996). A Greek-English Lexicon, With a Revised Supplement: H. S. Jones, R. McKenzie. Oxford: Clarendon Press.
  10. Baldry, H. C. (1932). "Embryological Analogies in Presocratic Cosmogony". Classical Quarterly 26, s. 27-34. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Cornford, F. M. (1965). Principium Sapientiae: The Origins of Greek Philosophical Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
  12. Couprie, D. L. (2011). Heaven and Earth in Ancient Greek Cosmology from Thales to Heraclides Ponticus. New York: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Couprie, D. L., Kočandrle, R. (2013). "Anaximander's Boundless Nature". PEITHO, Examina Antiqua 1, s. 63-91. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Gottschalk, H. B. (1965). "Anaximander's Apeiron". Phronesis 10, s. 37-53. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Graham, D. W. (2006). Explaining the Cosmos. The Ionian Tradition of Scientific Philosophy. Princeton: Princenton University Press.
  16. Graham, D. W. (2013). Science Before Socrates. Parmenides, Anaxagoras, and the New Astronomy. Oxford, New York: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Gregory, A. (2007). Ancient Greek Cosmogony. London: Duckworth.
  18. Guthrie, W. K. C. (1985). A History of Greek Philosophy, I, The Earlier Presocratics and the Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Heidel, W. A. (1913). "On Certain Fragments of the Pre-Socratics: Critical Notes and Elucidations". Proccedings of the American Academy of Art and Sciences 48, s. 681-734. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Hobza, P. (2005). "Střední prvek a Aristotelova katalogizace přírodních filosofů". Reflexe 27, s. 51-74.
  21. Hölscher, U. (1970). "Anaximander and the Beginnings of Greek Philosophy". In: D. J. Furley, R. E. Allen (eds.), Studies in Presocratic Philosophy I, New York: Humanities Press, London: Routledge & Kegan Paul, s. 281-322.
  22. Cherniss, H. F. (1971). Aristotle's Criticism of Presocratic Philosophy, New York: Octagon Books.
  23. Kahn, Ch. H. (1960). Anaximander and the Origins of Greek Cosmology. New York: Columbia University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Kirk, G. S., Raven, J. E., Schofield, M. (2004). Předsókratovští filosofové. Kritické dějiny s vybranými texty (přel. F. Karfík, P. Kolev, T. Vítek). Praha: OIKOYMENH.
  25. Kočandrle, R. (2008). Fysis iónských myslitelů. Rozprava nad peripatetickou dezinterpretací. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  26. Kočandrle, R. (2010a). Anaximandros z Mílétu. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  27. Kočandrle, R. (2010b). "Vznik světa podle Anaximandra". Aither 3, s. 5-34. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Kočandrle, R. (2011a). Apeiron Anaximandra z Mílétu. Plzeň: Západočeská Univerzita v Plzni, Praha: Epocha.
  29. Kočandrle, R. (2011b). "Apeiron jako bezmezná přirozenost". Aither 6, s. 9-38. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Kočandrle, R. (2011c). "Aristotelés a Míléťané". Aither 5, s. 21-61. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Kratochvíl, Z. (2010). Mezi mořem a nebem. Odkaz iónské archaické vnímavosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  32. Kratochvíl, Z. (2014). Anaxagorás. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  33. Lloyd, G. E. R. (1964). "The Hot and the Cold, the Dry and the Wet in Greek Philosophy". The Journal of Hellenic Studies 84, s. 92-106. Přejít k původnímu zdroji...
  34. McDiarmid, J. B. (1953). "Theophrastus on the Presocratic Causes". Harvard Studies in Classical Philology 61, s. 85-156. Přejít k původnímu zdroji...
  35. McKirahan, R. D. (2001). "Anaximander's Infinite Worlds". In: A. Preus (ed.), Before Plato. Essays in Ancient Greek Philosophy VI, Albany: State University of New York Press, s. 49-65.
  36. Naddaf, G. (2005). The Greek Concept of Nature. Albany, New York: State University of New York Press. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Robinson, J. M. (1971). "Anaximander and the Problem of the Earth's Immobility". In: J. P. Anton, G. L. Kustas (eds.), Essays in Ancient Greek Philosophy, Albany: State University of New York Press, s. 111-118.
  38. Robinson, T. M. (2008). "Presocratic Theology". In: P. Curd, D. W. Graham (eds.), Presocratic Philosophy, Oxford: Oxford University Press, s. 485-498. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Seligman, P. (1974). The Apeiron of Anaximander. Westport: Greenwood Press.
  40. Vlastos, G. (1947). "Equality and Justice in Early Greek Cosmologies". Classical Philology 42, s. 156-178. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.