Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 13/2015:96-117 | DOI: 10.5507/aither.2015.008

Jednota intelektu v renesanční filosofii

Tomáš Nejeschleba
Katedra filozofie, Filozofická fakulta, Centrum pro práci s renesančními texty, Univerzita Palackého v Olomouci

The concept of the unicity of the intellect emerged in the history of philosophy in association with interpretations of Aristotle's On the Soul, where the Philosopher distinguishes between two types of "intellect". The first one in the subsequent tradition becomes the agent intellect (intellectus agens), unlike the second type which is usually referred to as the material intellect (materialis), or the possible intellect (possibilis). A major controversy did not arise until the unicity of intellect was attributed to the possible (material) intellect by Averroes, who in his Long Commentary to Aristotle's On the Soul, describes not only the active intellect but also the material (possible) intellect as transcendent and numerically unified. After the rejection of this so-called monopsychism in the 1270s through condemnation by the Paris bishop Étienne Tempier, the doctrine on the unicity of the intellect spread most notably at Northern Italian universities. The article deals firstly with the doctrine of the unicity of intellect as it was advocated or described by 15th century authors somehow connected with Paduan university (Paul of Venice, Niccolò Tignosi, Johannes Argyropoulos, Elia del Medigo, Giovanni Pico della Mirandola, Nicoletto Vernia). Secondly it summarizes the criticism of monopsychism during the Renaissance (Nicolaus of Cusa, Cardinal Bessarion, Marsilio Ficino, later Nicoletto Vernia, Agostino Nifo and Pietro Pomponazzi). Finally the fate of monopsychism after the bull "Apostolici regiminis" in the 16th century is considered (Pomponazzi, Luca Prassicio, Francesco Vimercato, Jacopo Zabarella and Francisco Suárez).

Zveřejněno: 30. březen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nejeschleba, T. (2015). Jednota intelektu v renesanční filosofii. Aither7(13), 96-117. doi: 10.5507/aither.2015.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Achillini, A. (1494). Quodlibeta de intelligentiis. Bologna: Benedictus Hectoris Failli.
  2. Allen, M. J. B. (2013). "Marsilio Ficino on Saturn, the Plotinian Mind, and the Monster of Averroes". In: A. Akasoy, G. Giglioni (eds.), Renaissance Averroism and its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe, Dordrecht: Springer, s. 81-97. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Averroes Cordubensis (1953). Commentarium Magnum in Aristotelis de Anima libros (ed. F. S. Crawford). Cambridge: The Mediaeval Academy of America.
  4. Band K. P. (1995). "Elijah Del Medigo, Unicity of Intellect, and Immortality of Soul". Proceedings of the American Academy for Jewish Research 61, s. 1-22.
  5. Blum, P. R. (2011). "Nesmrtelnost duše". In: J. Hankins (ed.), Renesanční filosofie, Praha: OIKOYMENH, s. 279-309.
  6. Blumenthal, H. J. (1996). Aristotle and Neoplatonism in Late Antiquity. Interpretations of the De Anima. Ithaca: Cornell University Press.
  7. Brentano, F. (1967). Die Psychologie des Aristoteles, insbesondere seine Lehre vom NOUS POIHTIKOS. Nebst einer Beilage über das Wirken des aristotelischen Gottes. Mainz 1867, přetisk Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
  8. Conciliorum oecumenicorum decreta (eds. J. Alberigo, P.-P. Joannou, C. Leonardi, P. Prodi) (1962). Basileae: Herder.
  9. Contarini, G. (2014). O nesmrtelnosti duše (eds. P. R. Blum, T. Nejeschleba). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  10. Conti, A. D. (1992). "Il problema della conoscibilità del singolare nella gnoseologia di Paolo Veneto". Bullettino dell'Istituto Storico Italiano per il Medio Evo e Archivio muratoriano 98, s. 323-82.
  11. Conti, A. D. (2012). "Paul of Venice". In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopedia of Philosophy. Dostupné z: http://plato.stanford.edu/entries/paul-venice/.
  12. Davidson, H. (1992). Alfarabi, Avicenna, and Averroes, on the Intellect. Their Cosmologies, Theories of the Activ Intellect, and Theories of Human Intellect. New York: Oxford University Press.
  13. di Napoli, Giovanni (1963). L'immortalità dell'anima nel rinascimento. Torino: Società editrice internationale.
  14. Dulles, A. (1941). Princeps concordiae: Pico della Mirandola and the Scholastic Tradition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  15. Ficino, M. (2005). Platonic theology, vol. 5, books xv-xvi (transl. M. J. B. Allen, ed. James Hankins). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  16. Flasch, K. (1989). Aufklärung im Mittelalter? Die Verurteilung von 1277. Mainz: Dieterich.
  17. Gaetano da Thiene (1493). Super libros de anima. Venetiis: Bonetus Locatellus pour Octavianus Scotus.
  18. Garin, E. (2008). History of Italian Philosophy. Amsterdam; New York: Rodopi. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Gerson, L. P. (2004). "The Unity of Intellect in Aristotele's De anima". Phronesis 49(4), s. 348-373. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Hasse, D. N. (2004). "Aufstieg und Niedergang des Averroismus in der Renaissance: Niccolo Tignosi, Agostino Nifo, Francesco Vimercato". In: J. van Aertsen, M. Pickavé (eds.), "Herbs des Mittelalters"? Fragen zur Bewertung des 14. und 15. Jahrhunderts, Berlin: Walter de Gruyter, s. 451-453. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Hasse, D. N. (2011a). "Arabská filosofie a averroismus". In: J. Hankins (ed.), Renesanční filosofie, Praha: OIKOYMENH, s. 156-185.
  22. Hasse, D. N. (2011b), "The Attraction of Averroism in the Renaissance: Vernia, Achillini, Prassicio". Bulletin of the Institute of Classical Studies 47, s. 131-147. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Heider, D. (2011). "Reifikace hylemorfických principů. Substanciální jednota člověka a nesmrtelnost lidské duše ve filosofii F. Suáreze". In: T. Nejeschleba, V. Němec, M. Recinová (eds.), Pojetí člověka v dějinách a současnosti filosofie. I. Od antiky po renesanci, Brno: CDK, s. 139-152.
  24. Horn, H.-J. (1994). Studien zum dritten Buch der aristotelischen Schrift De anima. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Hutton, S. (2013). "The Cambridge Platonists and Averroes". In: A. Akasoy, G. Giglioni (eds.), Renaissance Averroism and its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe, Dordrecht: Springer, s. 197-212. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Imbach, R. (1991). ",L'Averroïsme latin du XIIIe siècle'". In: R. Imbach, A. Maierù (eds.), Gli studi di fi loso fi a medievale fra Otto e Novocento. Contributo a un bilancio storiogra fi co, Rome: Edizioni di storia e letteratura, s. 191-208.
  27. Kessler, E. (1994). "Nicoletto Vernia oder die Rettung eines Averroisten". In: F. Niewöhner, L. Sturlese (eds.), Averroismus im Mittelalter und in der Renaissance, Zürich: Spur, s. 269-290.
  28. Kessler, E. (2007). "The intellective soul". In: Ch. B. Schmitt et al. (eds.), Cambridge History of Renaissance Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, s. 485-534.
  29. Kessler, E. (2008). Die Philosophie der Renaissance. Das 15. Jahrhundert. München: C. H. Beck.
  30. Kraye, J. (2000). "The Immortality of the Soul in the Renaissance between Natural Philosophy and Theology". Signatures 1, ch. 2, s. 1-22.
  31. Kristeller, P. O. (1979). Renaissance Thought and its Sources, New York: Columbia University Press.
  32. Kuhn, H. C. (1996). Venetischer Aristotelismus im Ende der aristotelischen Welt. Aspekte der Welt und des Denkens des Cesare Cremonini (1550 - 1631). Frankfurt a. M.: Peter Lang Verlag.
  33. Kuksewicz, Z. (1983). "Paul de Venise et sa théorie de l'âme". In: L. Olivieri (ed.), Aristotelismo veneto e scienza moderna: atti del 25° anno accademico del Centro per la storia della tradizione aristotelica nel Veneto, I-II, Padua: Antenore, s. 130-164.
  34. Kusánský, M. (2001). Idiota de mente. In: P. Floss, J. Patočka (eds.), Mikuláš Kusánský, život a dílo renesančního filosofa, matematika a politika, Praha: Vyšehrad, s. 195-243.
  35. Mahoney, E. P. (1970). "Agostino Nifo's Early Views on Immortality". Journal of the History of Philosophy 8, s. 451-460. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Mahoney, E. P. (1976). "Nicoletto Vernia on the Soul and Immortality". In: E. P. Mahoney (ed.), Philosophy and Humanism, Renaissance Essays in Honor of Paul Oskar Kristeller. New York: Columbia University Press, s. 145-149. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Mahoney, E. P. (2000). Two Aristotelians of the Italian Renaissance: Nicoletto Vernia and Agostino Nifo. Aldershot: Ashgate/Variorum.
  38. Marenbon, J. (2013). "Ernest Renan and Averroism: The Story of a Misinterpretation". In: A. Akasoy, G. Giglioni (eds.), Renaissance Averroism and its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe, Dordrecht: Springer, s. 273-284. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Führer, M. (2014). Echoes of Aquinas in Cusanus's Vision of Man. Lanham: Lexington Books.
  40. Martin, C. (2013). "Humanism and the Assessment of Averroes in the Renaissance". In: A. Akasoy, G. Giglioni (eds.), Renaissance Averroism and its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe. Dordrecht: Springer, s. 65-80. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Martin, C. (2014). Subverting Aristotle. Religion, History and Philosophy in Early Modern Science. Baltimore: John Hopkins University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Matula, J. (2009). "Antiaverroismus v diele Tomáša Akvinského". Aither 1, s. 52-61. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Monfasani, J. (1993). "The Averroism of John Argyropoulos and His 'Quaestio utrum intellectus humanus sit perpetuus'". I Tatti Studies in the Italian Renaissance 5, s. 157-208. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Nardi, B. (1958a). "La miscredenza e il carattere morale di Nicoletto Vernia. Ancora qualche notizia e aneddoto su Nicoletto Vernia". In: B. Nardi (ed.), Saggi sull'aristotelismo padovano dal secolo XIV al XVI, Firenze: Sansoni, s. 95-126.
  45. Nardi, B. (1958b). Saggi sull'aristotelismo padovano dal secolo XIV al XVI. Firenze: Sansoni.
  46. Nardi, B. (1958c) "Paolo Veneto e l'averroismo padovano". In: B. Nardi (ed.), Saggi sull'averroismo padovano dal secolo XIV al XVI, Florence: Sansoni, s. 75-93.
  47. Paulus Venetus (1481). Scriptum super librum de anima. Venetiis.
  48. Paulus Venetus (1503). Summa naturalis philosophiae. Venetiis.
  49. Paulus Venetus (1504). Scriptum super libros De anima. Venetiis.
  50. Pico della Mirandola, G. (1998). Conclusiones. In: S. A. Farmer (ed.), Syncretism in the West: Pico's 900 these (1486): the evolution of traditional, religious, and philosophical systems: with text, translation, and commentary. Tempe: Medieval & Renaissance Texts & Studies.
  51. Pluta, O. (1986). Kritiker der Unsterblichkeitsdoktrin in Mittelalter und Renaissance. Amsterdam: B. R. Grüner. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Pomponazzi, P. (1955). Quaestio de immortalitate animae (1504). In: P. O. Kristeller (ed.), "Two unpublished Questions on the Soul of Pietro Pomponazzi". Medievalia et Humanistica 8, s. 76-101.
  53. Pomponazzi, P. (2012). Pojednání o nesmrtelnosti duše / Tractatus de immortalitate animae. Praha: OIKOYMENH.
  54. Porzio, S. (1551). De mente humana disputatio. Florentiae: Apud Laurentium Torrentinum.
  55. Prassicio, L. (1520). Quaestio de immortalitate animae intellectivae secundum mentem Aristotelis a nemine verius quam ab Averroi interpretati. Napoli.
  56. Putallaz, F. X., Imbach, R. (2005). Povoláním filosof. Praha: OIKOYMENH.
  57. Randall, J. H. (1961). "The Place of Pomponazzi in the Padua Tradition". In: J. H. Randall (ed.), The School of Pauda and the Emergence of Modern Science, Padova: Ed. Antenore, s. 70-114.
  58. Renan, E. (1852). Averroes et l'Averroïsme. Paris: Auguste Durand.
  59. Ross, W. D. (ed.) (1924). Aristotle, Metaphysics. Oxford: Clarendon Press. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Severa, M. (2015). "Sed nihil ad nos de Dei miraculis, cum de naturalibus naturaliter disseramus". Heterodoxní mistři svobodných umění a jejich diskuse s Tomášem Akvinským. Disertační práce, FF UK Praha 2015.
  61. Still, C. N. (2008). "Pico's Quest for All Knowledge". In: M. V. Dougherty (ed.), Pico della Mirandola. New Essays, Cambridge: Cambridge University Press, s. 179-201. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Suárez, F. (1856). De anima. In: F. Suárez, Opera omnia, vol. 3, Paris.
  63. Themistius (1899). In libros Aristotelis de anima paraphrasis (ed. R. Heinze). Berlin: Reimer.
  64. Tignosi, N. (1551). In libros Aristotelis de anima commentarii. Firenze.
  65. Tomáš Akvinský (1976). De unitate intellectus. In: Sanctio Thomae de Aquino, Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita (editio Leonina), vol. 43, Editori di San Tommaso, Roma.
  66. Van Dooren, W. (1994). "Pomponazzi und Averroes". In: F. Niewohner, L. Sturlese (eds.), Averroismus im Mittelaler und in der Renaissance. Zürich: Spur, s. 309-318.
  67. Vernia, N. (1504). Acutissimae qaestiones super libros de physica ausculatione ab Alberto de Saxonia editae. Venetiis.
  68. Zabarella, J. (1966). De mente agente. In: J. Zabarella, De rebus naturalibus libri 30. Frankfurt a. M. 1606/1607, reprint Frankfurt a. M., s. 1007-1042.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.