Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 20/2018 (International issue no. 5):20-49 | DOI: 10.5507/aither.2018.006

Transmigrating Soul Between the Presocratics and Plato

Vojtěch Hladký
Department of Philosophy and History of Science, Faculty of Science, Charles University, Prague

The article discusses the nature of transmigrating soul in the early Greek thought, most notably in the thought of Empedocles and Philolaus. It argues that, in general, soul was conceived as a kind of subtle 'matter'. The turning point Plato who strive to guarantee soul's immortality by connecting it with transcendent, but also immaterial Forms. This accentuates the intellectual character of soul, and this holds also in eschatological context, but at the same time transforms the categories in which we tend to think about it until today.

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hladký, V. (2018). Transmigrating Soul Between the Presocratics and Plato. Aither10(20), 20-49. doi: 10.5507/aither.2018.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. Coxon, A. H. (2009). The Fragments of Parmenides (introd., ed., trans., com. by A. H. Coxon). Las Vegas; Zurich; Athens: Parmenides Publishing (edited with new translations by R. McKirahan; 1st edn. 1986).
  2. Diels, H., Kranz W. (eds.) (1951-1952). Die Fragmente der Vorsokratiker, 3 vols, 6th ed. Berlin: Weidmann.
  3. Huffman, C. A. (1993). Philolaus of Croton: Pythagorean and Presocratic (ed., trans. by C. A. Huffman). Cambridge: Cambridge University Press.
  4. Wehrli, F. (ed.) (1969). Eudemos von Rhodos, Fragmenta. 2nd ed. (Die Schule des Aristoteles, VIII) Basel; Stuttgart: Schwabe.
  5. Wright, M. R. (1995). Empedocles, The Extant Fragments (ed., trans., com. by M. R. Wright). 2nd ed. London: Bristol Classical Press.
  6. Anaxagoras of Clazomenae. Fragments and Testimonia, ed., trans., notes, essays P. Curd. Toronto: University of Toronto Press, 2007.
  7. Aristotle's On the Soul, trans. J. A. Smith. The Complete Works of Aristotle, ed. J. Barnes, vol. I. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1984.
  8. The Atomists: Leucippus and Democritus, Fragments, ed., trans., comm. C. C. W. Taylor. Toronto; Buffalo; London: University of Toronto Press.
  9. The Art and Thought of Heraclitus, ed., trans., comm. Ch. H. Kahn. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
  10. Plato, Phaedo, Complete Works, ed. J. M. Cooper, D. S. Hutchinson, trans. G. M. A. Grube, Indianapolis; Cambridge: Hackett Publishing, 1997.
  11. Albinus, L. (2000). The House of Hades: Studies in Ancient Greek Eschatology. Aarhus: Aarhus University Press.
  12. Barnes, J. (1982). The Presocratic Philosophers. London: Routledge.
  13. Betegh, G. (2006). "Eschatology and Cosmology: Models and Problems". In: M. M. Sassi (ed.), La costruzione del discorso filosofico nell 'età dei Presocratici - The Construction of Philosophical Discourse in the Age of the Presocratics. Pisa: Edizioni della Normale, pp. 29-50.
  14. Betegh, G. (2018). "Cosmic and Human Cognition in the Timaeus ". In: J. Sisko (ed.), Philosophy of Mind in Antiquity, London: Routledge, pp. 120-140. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Bollack, J. (2003). Empédocle, Les Purifications: Un projet de paix universelle. Paris: Éditions du Seuil.
  16. Bostock, D. (1986). Plato' Phaedo. Oxford: Clarendon Press.
  17. Bremmer, J. N. (1983). The Early Greek Concept of the Soul. Princeton, NJ: Princeton University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Bremmer, J. N. (2002). The Rise and Fall of the Afterlife: The 1995 Read-Tuckwell Lectures at the University of Bristol. London/New York: Routledge.
  19. Bremmer, J. N. (2010). "The Rise of the Unitary Soul and Its Opposition to the Body: From Homer to Socrates". In: J. Ludger, Ch. Jedan (eds.), Philosophische Anthropologie in der Antike, Frankfurt, Paris, Lancaster, New Brunswick: Ontos Verlag, pp. 11-29. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Brisson, L. (1995). Orphée et l'Orphisme dans l'Antiquité gréco-romaine. Aldershot: Ashgate (Variorum).
  21. Burkert, W. (1972). Lore and Science in Ancient Pythagoreanism (trans. by E. L. Minar, Jr). Cambridge, MA: Harvard University Press (original German edition 1962).
  22. Burkert, W. (1985). Greek Religion (trans. by J. Raffan. Cambridge, MA: Harvard University Press (original German edition 1977).
  23. Burkert, W. (1995). "Seelenwanderung". In: J. Ritter, K. Gründer, Historisches Wörterbuch der Philosophie, vol. IX, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, pp. 118-119.
  24. Burkert, W. (1997). "Impact and Limits of the Idea of Progress in Antiquity". In: A. Burgen, P. McLaughlin, J. Mittelstrass (eds.). The Idea of Progress, De Gruyter: Berlin/New York, pp. 19-46. Reprinted in: Kleine Schriften, vol. VIII: Philosophica. Vandenhoeck & Ruprecht: Göttingen, pp. 240-259. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Cairns, D. (2014). "Ψυχή, Θυμός, and Metaphor in Homer and Plato". Études Platoniciennes 11, https://etudesplatoniciennes.revues.org/566 [accessed 12 November 2017]. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Casertano, G. (2013). "Early Pythagoreans in Aristotle's Account". In: G. Cornelli, R. McKirahan, C. Macris (eds.), On Pythagoreanism, De Gruyter: Berlin; Boston, pp. 345-368. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Claus, D. B. (1981). Toward the Soul: An Inquiry into the Meaning of ψυχή before Plato. New Haven; London: Yale University Press.
  28. Cornford, F. M. (1912). From Religion to Philosophy: A Study in the Origin of Wester Speculations. London: Arnold.
  29. Cornford, F. M. (1952). Principium Sapientiae: The Origins of Greek Philosophical Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
  30. Culp, J. (2017). "Panentheism" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/panentheism/ [accessed 31 December 2017].
  31. Curd, P. (2005). "On the Question of Religion and Natural Philosophy in Empedocles". In: A. L. Pierris (ed.), The Empedoclean Κόσμος: Structure, Process and the Question of Cyclicity: Proceedings of the Symposium Philosophiae Antiquae Tertium Myconense, July 6th - July 13th, 2003, 2005, Patras: Institute for Philosophical Research, pp. 137-162.
  32. Curd, P. (2007). Anaxagoras of Clazomenae, Fragments and Testimonia. Toronto: University of Toronto Press. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Curd, P. (2013). "Where Are Love and Strife? Incorporeality in Empedocles". In: J. McCoy (ed.), Early Greek Philosophy: The Presocratics and the Emergence of Reason, Washington, DC: Catholic University of America Press.
  34. Curd, P. (2016). "Power, Structure, and Thought in Empedocles". Rhizomata 4, pp. 55-79. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Dodds, E. R. (1951). Greeks and the Irrational. Berkeley: University of California Press. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Dorter, K. (1982), Plato's Phaedo: An Interpretation. Toronto: University of Toronto Press.
  37. Dixsaut, M. (1991). Platon, Phédon (introd., trans., com. by M. Dixsaut). Paris: GF Flammarion.
  38. Drozdek, A. (2011), Athanasia: Afterlife in Greek Philosophy. Hildesheim, Zürich, New York: Georg Olms.
  39. DuBois, Th. A. (2009). An Introduction to Shamanism. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Edmonds, III, R. G. (2014). "A Lively Afterlife and Beyond: The Soul in Plato, Homer, and the Orphica". Études Platoniciennes 11, https://etudesplatoniciennes.revues.org/517 [accessed 12 November 2017]. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Egli, F. (2003). Euripides im Kontext zeitgenössischer intellektueller Strömungen: Analyse der Funktion philosophischer Themen in den Tragödien und Fragmenten. Saur: Leipzig. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Emmel, K. (1918). Das Fortleben der antiken Lehren von der Beseelung bei den Kirchenväter. Borna, Leipzig: Robert Noske (Inaugrual-Dissertation).
  43. Fritz, K. von (1945, 1946). "Nous, noein, and their Derivatives in Pre-Socratic Philosophy (Excluding Anaxagoras)". Classical Philology 40, pp. 223-242, 41, pp. 12-34. Reprinted in: A. P. D. Mourelatos (ed.). The Pre-Socratics. New York: Anchor Books, 1974, pp. 23-85. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Furley, D. J. (1956). "The Early History of the Concept of Soul". Bulletin of the Institute of Classical Studies, University of London 3, pp. 1-18. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Goff, Ph., Seager, W., Allen-Hermanson, S. (2017). "Panpsychism" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/panpsychism/ [accessed 31 December 2017].
  46. Graf, F., Johnston, S. I. (2007). Ritual Texts for the Afterlife: Orpheus and the Bacchic Gold Tablets. 2nd, expanded ed. 2013. London, New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Gregory, A. (2013). The Presocratics and the Supernatural: Magic, Philosophy and Science in Early Greece. London; New York: Bloomsbury.
  48. Guthrie, W. K. C. (1952). Orpheus and Greek Religion. 2nd ed. London: Methuen.
  49. Hladký, V. (2010). "Reinkarnující se duše mezi presokratiky a Platónem" [Reincarnating Souls Between the Presocratics and Plato]. Reflexe 38, pp. 19-34.
  50. Hladký, V. (2015). "Empedocles's Sphairos and Its Interpretations in Antiquity II: Plato's Timaeus and Statesman". Eirene 51, pp. 71-98.
  51. Hladký, V. (forthcoming). The Derveni Papyrus: A Philosophical Interpretation.
  52. Huffman, C. A. (1999). "The Pythagorean Tradition". In: A. A. Long (ed.), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 66-87. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Huffman, C. A. (2009). "The Pythagorean Conception of the Soul from Pythagoras to Philolaus". In: D. Frede, B. Reis (eds.), Body and Soul in Ancient Philosophy, Berlin: de Gruyter, pp. 21-43. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Huffman, C. A. (2013). "Alcmaeon" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopaedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/alcmaeon/ [accessed 31 December 2017].
  55. Huffman, C. A. (ed.) (2014a). A History of Pythagoreanism. Cambridge: Cambridge University Press.
  56. Huffman, C. A. (2014b). "Pythagoras" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopaedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/pythagoras/ [accessed 31 December 2017].
  57. Inwood, B. (2001). The Poem of Empedocles (ed., trans. by B. Inwood). 2nd ed. Toronto: University of Toronto Press.
  58. Janko, R. (2004). "Empedocles, On Nature I 233-364: A New Reconstructrion of P. Strasb. Gr. Inv. 1665-6". Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 150, pp. 1-26. Reprinted as "Empedocles' Physica Book I: a New Reconstruction". In: A. L. Pierris (ed.), The Empedoclean Κόσμος: Structure, Process and the Question of Cyclicity: Proceedings of the Symposium Philosophiae Antiquae Tertium Myconense, July 6th - July 13th, 2003, 2005, Patras: Institute for Philosophical Research, pp. 94-135.
  59. Janko, R. (2016). "Going beyond Multitexts: The Archetype of the Orphic Gold Leaves". The Classical Quarterly 66(1), pp. 100-127. "Erratum", The Classical Quarterly 66(2), pp. 769-771. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Kahn, Ch. H. (1969a). "Religion and Natural Philosophy in Empedocles' Doctrine of the Soul". Archiv für Geschichte der Philosophie 42, pp. 3-35. Reprinted without the appendix in: A. P. D. Mourelatos (ed.), The Pre-Socratics, New York: Anchor Books, 1974, pp. 426-456. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Kahn, Ch. H. (1969b). "Empedocles among the Shamans". Archiv für Geschichte der Philosophie 42, pp. 30-35, an appendix to Kahn (1969a).
  62. Kahn, Ch. H. (1974). "Pythagorean Philosophy before Plato". In: A. P. D. Mourelatos (ed.), The Pre-Socratics: Critical Essays, Garden City, NY: Anchor Press, pp. 161-185. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Kahn, Ch. H. (1979). The Art and Thought of Heraclitus. Cambridge: Cambridge University Press.
  64. Kahn, Ch. H. (1985). "Democritus and the Origins of Moral Psychology". American Journal of Philology 106, pp. 1-31. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Kahn, Ch. H. (2001). Pythagoras and the Pythagoreans: A Brief History. Indianapolis, Cambridge: Hackett.
  66. Karfík, F. (2004). Die Beseelung des Kosmos: Untersuchungen zur Kosmologie, Seelenhre und Theologie in Platons Phaidon und Timaios. München. Leipzig: Saur. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Karfík, F. (2005). "What the Mortal Parts of the Soul Really Are". Rhizai 2, pp. 197-211.
  68. Karfík, F. (2014). "L'Âme du monde: Platon, Anaxagore, Empédocle". Études Platoniciennes 11, https://etudesplatoniciennes.revues.org/572 [accessed 12 November 2017]. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Kingsley, P. (2010). A Story Waiting to Pierce You: Mongolia, Tibet and the Destiny of the Western World. Point Reynes, CA: The Golden Sufi Center.
  70. Kraus, M. (2013), "Parmenides". In: D. Bremer, H. Flashar, G. Rechenauer (eds.), Die Philosophie der Antike, vol. I: Frügriechische Philosophie, 1 (F. Ueberweg, H. Holzhey [eds.], Grundriss der Geschichte der Philosophie), Basel: Schwabe, pp. 443-530.
  71. Laks, A. (1999). "Soul, Sensation, and Thought". In: A. A. Long (ed.), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 250-289. Přejít k původnímu zdroji...
  72. Laks, A. (2013). "The P ythagorean Hypomnemata reported by Alexander Polyhistor in Diogenes Laertius (8.25-33), a proposal for reading". In: G. Cornelli, R. McKirahan, C. Macris (eds.), On Pythagoreanism, Berlin, Boston: De Gruyter, pp. 371-383. Přejít k původnímu zdroji...
  73. Long, A. A. (1966). "Thinking and Sense-Perception in Empedocles: Mysticism or Materialism?". The Classical Quarterly 16, pp. 256-276. Přejít k původnímu zdroji...
  74. Long, A. A. (1996). "Parmenides on Thinking Being". Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy 12, pp. 125-151. Přejít k původnímu zdroji...
  75. Long, A. A. (2013). "The Ecclectic Pythagoreanism of Alexander Polyhistor". In: M. Schofield (ed.), Aristotle, Plato and Pythagoreanism in the First Century BC: New Directions for Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, p. 139-159. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Long, H. S. (1948). A Study of the Doctrine of Metempsychosis in Greece: From Pythagoras to Plato. Princeton, NJ.
  77. Lorenz, H. (2009). "Ancient Theories of Soul" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/entries/ancient-soul/ [accessed 31 December 2017].
  78. Lloyd, G. E. R. (1966). Polarity and Analogy: Two Types of Argumentation in Early Greek Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
  79. Lloyd, G. E. R. (2014). "Pythagoras". In: C. A. Huffman, A History of Pythagoreanism, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 24-45. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Lloyd-Jones, H. (1985). "Pindar and the After-life". In: A. Hurst, Pindare, Vandoevres, Genève (Entretiens sur l'antiquité classique, vol. XVII), pp. 245-283. Reprinted in: Greek Epic, Lyric, and Tragedy: The Academic Papers of Sir Hugh Lloyd-Jones, Oxford: Clarendon Press, 1990, pp. 80-103.
  81. Macris, C., Skarsouli, P. (2012). "La Sagesse et les pouvoirs du mystérieux τις du fragment 129 d'Empédocle". Revue de métaphysique et de morale 75, pp. 357-377. Přejít k původnímu zdroji...
  82. Mander, W. (2016). "Pantheism" (s.v.). In: E. N. Zalta (ed.), Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/pantheism/ [accessed 31 December 2017].
  83. Martin, A., Primavesi, O. (1999). L'Empédocle de Strasbourg: P. Strasb. gr. Inv. 1665-1666: Introduction, édition et commentaire. Strasbourg; Berlin; New York: Bibliothèque Nationale et Universitaire de Strasbourg/de Gruyter.
  84. McKirahan, R. D. (2010). Philosophy before Socrates: An Introduction with Texts and Commentary. Indianapolis, Cambridge: Hackett (2nd edn.).
  85. Meuli, K. (1935). "Scythica ". Hermes 70, pp. 121-176.
  86. Mihai, A. (2010). "Soul's Aitherial Abode according to the Poteidaia Epitaph and Presocratic Philosophers". Numen 57, pp. 553-582. Přejít k původnímu zdroji...
  87. Mihai, A. (2015). L'Hadès céleste: Histoire du purgatoire dans l'Antiquité. Paris: Classiques Garnier.
  88. Parker, R. (1995). "Early Orphism". In: A. Powell (ed.), The Greek World, London, New York: Routledge, pp. 483-510.
  89. Obeyesekere, G. (2002). Imagining Karma: Ethical Transformations in Amerindian, Buddhist, and Greek Rebirth. Berkeley: University of California Press. Přejít k původnímu zdroji...
  90. O'Brien, D. (1969). Empedocles' Cosmic Cycle. Cambridge: Cambridge University Press.
  91. O'Brien, D. (2005). "Empedocles: A Synopsis". In: G. Rechenauer (ed.), Frügriechisches Denken, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 316-342.
  92. O'Brien, D. (2006). "Life beyond the Stars: Aristotle, Plato and Empedocles (De Caelo I.9 279a11-22)". In: R. A. H. King (ed.), Common to Body and Soul: Philosophical Approaches to Explaining Living Behaviour in Greco-Roman Antiquity, Berlin: de Gruyter, p. 49-102. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Palmer, J. (2014). "The Pythagoreans and Plato". In: C. A. Huffman (ed.), A History of Pythagoreanism, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 204-226. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Picot, J.-C. (2004). "Les Cinq sources dont parle Empédocle". Revue des études grecques 117, pp. 393-446; corrigenda Revue des études grecques, 118, pp. 322-325. Přejít k původnímu zdroji...
  95. Picot, J.-C. (2006). "Aristote, Poétique 1457 b 13-14: la Métaphore d'espèce à espèce". Revue des études grecques 119, pp. 532-551. Přejít k původnímu zdroji...
  96. Rechenauer, G. (2013) "Anaxagoras" In: D. Bremer, H. Flashar, G. Rechenauer (eds.), Die Philosophie der Antike, vol. I: Frügriechische Philosophie, 2 (F. Ueberweg - H. Holzhey [eds.], Grundriss der Geschichte der Philosophie), Basel: Schwabe, pp. 740-796.
  97. Renehan, R. (1980). "On the Greek Origins of the Concepts Incorporeality and Immateriality". Greek, Roman and Byzantine Studies 21, pp. 105-138.
  98. Rohde, E. (1925). Psyche: The Cult of Souls and Belief in Immortality among the Ancient Greeks (trans. by W. B. Hillis). London, New York: Routledge & Kegan Paul.
  99. Rowett, C. (2016). "Love, Sex and the Gods: Why Things Have Divine Names in Empedocles' Poem, and Why They Come in Pairs". Rhizomata 4, pp. 80-110. Přejít k původnímu zdroji...
  100. Schibli, H. S. (1990). Pherekydes of Syros. Oxford: Clarendon Press.
  101. Sedley, D. (1995). "The Dramatis Personae of Plato's Phaedo". In: T. Smiley (ed.), Philosophical Dialogues: Plato, Hume, Wittgenstein: Dawes Hicks Lectures on Philosophy, Oxford: Oxford University Press, pp. 3-26.
  102. Sedley, D. (1999). "Parmenides and Melissus". In: A. A. Long (ed.), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, pp. 113-133. Přejít k původnímu zdroji...
  103. Sfameni Gasparo, G. (2015). "Daimonic Power". In: E. Eidinow, J. Kindt (eds.), The Oxford Handbook of Ancient Greek Religion, Oxford, New York, NY: Oxford University Press, pp. 413-427. Přejít k původnímu zdroji...
  104. Snell, B. (1960). The Discovery of the Mind in Greek Philosophy and Literature (trans. by T. G. Rosenmeyer). New York: Harper and Rowe.
  105. Sorabji, R. (1993). Animal Minds and Human Morals: The Origins of the Western Debate. London: Duckworth.
  106. Thein, K. (2008). Vynález věcí: O Platónově hypotéze idejí [The Invention of Things: On Plato's Hypothesis of Forms]. Praha: Filosofia, English version forthcoming.
  107. Therme, A.-L. (2014). "Des Racines empédocléennes chez Platon? Échos critiques à Empédocle dans l'élaboration platonicienne de l'âme". Études Platoniciennes 11, https://etudesplatoniciennes.revues.org/528, [accessed 12 November 2017]. Přejít k původnímu zdroji...
  108. Timotin, A. (2012). La Démonologie platonicienne: Histoire de la notion de daimōn de Platon aux derniers néoplatoniciens. Leiden, Boston: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  109. Trépanier, S. (2010). "Early Greek Theology: God as Nature and Natural Gods". In: A. Erskine, J. N. Bremmer (eds.), The Gods of Ancient Greece: Identities and Transformations, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 273-317. Přejít k původnímu zdroji...
  110. Trépanier, S. (2014). "From Wandering Limbs to Limbless Gods: δαίμων as Substance in Empedocles". Apeiron 47, 2, pp. 172-210. Přejít k původnímu zdroji...
  111. Trépanier, S. (2017). "From Hades to the Stars: Empedocles on the Cosmic Habitats of Soul". Classical Antiquity 38, pp. 130-182. Přejít k původnímu zdroji...
  112. Treu, M. (1954). "Die neue 'orphische' Unterweltsbeschreibung und Vergil". Hermes 82, pp. 24-51.
  113. Ustinova, Y. (2009). Caves and the Ancient Greek Mind: Descending Underground in the Search for Ultimate Truth. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  114. Vernant, J.-P. (2006). Myth and Thought among the Greeks. New York: Zone Books.
  115. Vítek, T. (2001, 2006). Empedoklés [Empedocles], vol. I: Studie [Study], vol. II: Zlomky [Fragments], vol. III: Komentář [Commentary]. Praha: Herrmann & Synové, 2001 (vol. I), 2006 (vol. II), 2006 (vol. III).
  116. Wallis, R. T. (1995). Neoplatonism. 2nd ed. London: Bristol Classical Press.
  117. Waszink, J. H. (1954). "Beseelung". In: Reallexikon für Antike und Christentum, vol. II: Bauer - Christus, Stuttgart: Hiersemann, pp. 176-183.
  118. Zhmud, L. (2012). Pythagoras and the Early Pythagoreans (trans. by K. Windle, R. Ireland). Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  119. Zhmud, L. (2014). "Sixth-, Fifth- and Fourth-Century Pythagoreans". In: C. A. Huffman (ed.), A History of Pythagoreanism, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 88-111. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.