Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 29/2023:28-43 | DOI: 10.5507/aither.2023.009

Stud jako sociální fundament v prótagorovském mýtu v Platónově dialogu Prótagoras

Veronika Konrádová
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

The paper explores the ancient concept of shame (aidôs) as a social emotion responsible for the coherence of the human community. It examines this issue in a narrower context, using the specific example of Plato’s text. The core of the analysis is the myth of the origin of culture in Plato’s Protagoras (Prot. 320d–322d), which presents God as the giver of the basic principles of the community functioning, i.e. shame and justice (aidôs kai dikê). The broader context of the interpretation is contemporary theories of the human culture emergence, in particular a comparison with the Sisyphus, fragment DK 88 B 25. Especially, the comparison notes fundamental differences in the conception of the human sociality principles in the two texts and, on the basis of this comparison, concludes that the Protagorean myth in the eponymous dialogue differs in  important respects from the Sophistic positions articulated in DK 88 B 25. The proposed reading therefore challenges the assumption that the narrative in the Protagoras reproduces the doctrine of the historical Protagoras and instead defends the position that this rendering reflects Platonic positions. In support of this interpretation, the paper refers to other passages in the Platonic corpus and selects for specific comparison the positive evaluation of shame (aidôs, aischynê) with emphasis on its ethical-social dimension in the Book I of Plato’s Laws (Leg. 646e–647c).

Vloženo: 26. září 2023; Revidováno: 26. září 2023; Přijato: 7. listopad 2023; Zveřejněno: 15. únor 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Konrádová, V. (2023). Stud jako sociální fundament v prótagorovském mýtu v Platónově dialogu Prótagoras. Aither15(29), 28-43. doi: 10.5507/aither.2023.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barney, Rachel. 2006. "The Sophistic Movement." In A Companion to Ancient Philosophy, editovali Mary Louise Gill a Pierre Pellegrin. Oxford: Blackwell.
  2. Cairns, Douglas L. 1993. Aidôs. The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature. Oxford: Clarendon Press.
  3. Dickie, Mathew W. 1978. "Dike as a Moral Term in Homer and Hesiod." Classical Philology 73 (2): 91-101. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Ferrarin, Alfredo. 2000. "Homo Faber, Homo Sapiens, or Homo Politicus? Protagoras and the Myth of Prometheus." The Review of Metaphysics 54 (2): 289-319.
  5. Hésiodos. 1990. Zpěvy železného věku. Přeložila Julie Nováková. Praha: Svoboda.
  6. Kahn, Charles H. 1997. "Greek Religion and Philosophy in the Sisyphus Fragment." Phronesis 42: 247-267. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Kahn, Charles H. 1981. The Origins of Social Contract Theory. In The Sophists and their Legacy, editoval George B. Kerferd, 92-108. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.
  8. Konrádová, Veronika. 2018. "God and Justice in Hesiod and Plato: Interpreting the Myth of Protagoras (Prot. 320d-322d)." ΠΗΓΗ/FONS 3: 9-19. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Konstan, David. 2003. "Shame in Ancient Greece." Social Research: An International Quarterly 70 (4): 1031-1060. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Morgan, Kathryn A. 2000. Myth and Philosophy from the Presocratics to Plato, Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Riel, Gerd van. 2012. "Religion and Morality. Elements of Plato's Anthropology in the Myth of Prometheus (Protagoras, 320d-322d)". In Plato and Myth. Studies on the Use and Status of Platonic Myths, editovali Catherine Collobert, Pierre Destrée a Francisco J. Gonzalez, 145-164. Leiden - Boston: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Pfefferkorn, Julia. 2020. "Shame and Virtue in Plato's Laws: Two Kinds of Fear and the Drunken Puppet." In Emotions in Plato, editovali Laura Candiotto a Olivier Renaut, 252-269. Leiden - Boston: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Platón. 1992. Gorgias. Přeložil František Novotný. Praha: OIKOYMENH.
  14. Platón. 1994. Politikos. Přeložil František Novotný. Praha: OIKOYMENH.
  15. Platón. 1992. Prótagoras. Přeložil František Novotný. Praha: OIKOYMENH.
  16. Platón. 1996. Timaios. Kritias. Přeložil František Novotný. Praha: OIKOYMENH.
  17. Platón. 1997. Zákony. Přeložil František Novotný. Praha: OIKOYMENH.
  18. Rowe, Christopher, and Malcolm Schofield, eds. 2007. The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
  19. Salis, John. 1999. Chorology. On Beginning in Plato's Timaeus. Bloomington: Indiana University Press.
  20. Sprague, Rosamond K., ed. 2001. The Older Sophists. Indianapolis - Cambridge: Hackett Publishing Company.
  21. Svoboda, Karel. 1962. Zlomky předsokratovských myslitelů. Vybral a přeložil Karel Svoboda. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd.
  22. Thein, Karel. 2003. "Teleology and Myth in the Protagoras". In Plato's Protagoras. Proceedings of the Third Symposium Platonicum Pragense, editovali Aleš Havlíček a Filip Karfík, 60-70. Praha: OIKOYMENH.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.