Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 2/2009:109-127 | DOI: 10.5507/aither.2009.013

Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae

Matyáš Havrda

In Stromata V,73,2 Clement of Alexandria outlines an allegorical exegesis of three days of Abraham's journey to the mountain in the land of Moriah (Gen 22,3-4). This exegesis seems to reflect the Platonist epistemological method known as via eminentiae. In the first part of the article, the method is introduced in its original philosophical context as provided by Alcinoos' Didaskalikos and against the background of his main "Platonic" sources, viz. Diotima's speech in Plato's Symposium and the epistemological passage in the Seventh letter. In the second part, Clement's exegesis of Abraham's journey is presented as a Christian interpretation of via eminentiae in which the continuity of Platonic eros is replaced by a model of three stages based on different faculties of the soul, viz. bodily senses, moral desire and intellectual sight, each new stage being marked by the presence of a dynamic principle absent in the preceding one. In the context of Clement's ethic, the transition to the second stage is explained as a moral conversion which involves the awakening of the soul's natural propensity for virtue, whereas the transition to the third stage as a spiritual conversion mediated by the power of the resurrected Logos.

Zveřejněno: 30. září 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havrda, M. (2009). Duše a intelekt v Klementově interpretaci via eminentiae. Aither1(2), 109-127. doi: 10.5507/aither.2009.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. J. Whittaker, Alcinoos. Enseignement des doctrines de Platon, BL, Paris 1990.
  2. J. Dillon, Alcinous: The Handbook of Platonism, Oxford 1993. Přejít k původnímu zdroji...
  3. S. R. C. Lilly Clement of Alexandria. A Study in Christian Platonism and Gnosticism, Oxford 1971.
  4. R. Mortley, Connaissance religieuse et herméneutique chez Clément d'Alexandrie, Leiden 1973. Přejít k původnímu zdroji...
  5. D. Wyrwa, Die christliche Platonaneignung in den Stromateis des Clemens von Alexandrien, Berlin - New York 1983. Přejít k původnímu zdroji...
  6. M. Havrda, Jak správně chytat míč. Přirozenost a cíl člověka v myšlení Klementa z Alexandrie, in: L. Chvátal - V. Hušek (vyd.), "Přirozenost" ve filosofii minulosti a současnosti, Brno 2007, str. 67-80.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.