Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 15/2016:4-29 | DOI: 10.5507/aither.2016.001

Příčinnost a přirozenost v hippokratovských spisech

Pavel Hobza
Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.

In my paper I am dealing with the problem when and in what form the notion of causality appeared in ancient Greece. It is mostly assumed that already the Presocratics (even the Milesians) dealt with causes. However, none of the extant Presocratic fragments mentions the Greek term for cause (aitia or aition), which is why we should look for the origin of the conception of causality elsewhere. The elaborate conception of causality is to be found in the Corpus Hippocraticum, whose oldest texts originate from the second half of the fifth century B. C. As the close analysis of the Hippocratic treatise On the Sacred Disease suggests, here we find a very complex causal theory articulated by means of the concept phusis. Although there are few occurrences of the term phusis in the Presocratics, they used it only in the common meaning "true nature", not referring to its etymology, i.e. "growth". By exploiting its etymological implications the Hippocratic authors were able to conceive of it as a fundamental causal factor.

Zveřejněno: 30. březen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hobza, P. (2016). Příčinnost a přirozenost v hippokratovských spisech. Aither8(15), 4-29. doi: 10.5507/aither.2016.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Aristotelés (2008). Metafyzika (přel. A. Kříž). Praha: Rezek.
  2. Bartoš, H. (2008). "Koncept lidské přirozenosti v hippokratovském lékařství". In: L. Chvátal, V. Hušek (eds.), "Přirozenost" ve filosofii minulosti a současnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 9-23.
  3. Bartoš, H. (2012). "O životosprávě I. Úvod". In: Hippokratés, Vybrané spisy, I (eds. H. Bartoš, S. Fischerová). Praha: OIKOYMENH, s. 417-456.
  4. Burge, E. L. (1971). "The Ideas as Aitiai in the Phaedo". Phronesis 16, s. 1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Daneš, J. (2008). "Kritická diskuse o pojmu lidské přirozenosti v hippokratovském spisu Peri archaiés iétrikés". In: L. Chvátal, V. Hušek (eds.), "Přirozenost" ve filosofii minulosti a současnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, s. 24-33.
  6. Diels, H., Kranz, W. (1969). Die Fragmente der Vorsokratiker. 6. Aufl. Zürich: Weidmann.
  7. Dodds, E. R. (2000). Řekové a iracionálno. Praha: OIKOYMENH.
  8. Eijk, P. J. van der (2005). "The 'theology' of the Hippocratic treatise On the Sacred Disease". In: P. J. van der Eijk, Medicine and Philosophy in Classical Antiquity: Doctors and Philosophers on Nature, Soul, Health and Disease. Cambridge: Cambridge University Press, s. 45-73. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Fischerová, S. (2012). "Úvodní studie". In: Hippokratés, Vybrané spisy, I (eds. H. Bartoš, S. Fischerová). Praha: OIKOYMENH, s. 15-146.
  10. Fischerová, S., Beran, A. (eds.) (2012). Medicína mezi jedinečným a univerzálním. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  11. Frede, M. (1987). "The Original Notion of Cause". In: M. Frede, Essays in Ancient Philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press, s. 125-150.
  12. Grensemann, H. (1968). Die hippokratische Schrift "Über die heilige Krankheit". Berlin: Walter de Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hankinson, R. J. (1998). Cause and Explanation in Ancient Greek Thought. Oxford: Clarendon Press.
  14. Heidel, W. (1906). "Πϵρὶ Φύσϵωϛ. A Study of the Conception of Nature among the Pre-Socratics". Archiv für Geschichte der Philosophie 19, s. 333-379. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hippokratés (1849). Oeuvres complètes d'Hippocrate, VI (ed. a přel. É. Littré). Paris: J. R. Baillière.
  16. Hippokratés (1923a). Hippocrates, I (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann.
  17. Hippokratés (1923b). Hippocrates, II (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann.
  18. Hippokratés (1958). Hippocrates, IV (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann.
  19. Hippokratés (2003). La maladie sacreé (ed. J. Jouanna). Paris: Belles lettres.
  20. Hippokratés (2012). Vybrané spisy, I (eds. H. Bartoš, S. Fischerová). Praha: OIKOYMENH.
  21. Hobza, P. (2009). " Fysis u předsókratiků". Aither 1, s. 9-22. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Hobza, P. (2015). "Je skutečně zjevné, že Aristotelovi předchůdci hovořili o příčinách? (Met. 983b3)". Aither 13, s. 46-55. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Jones, W. H. S. (1923a). "General Introduction". In: Hippokratés, Hippocrates, I (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann, s. VII-LXIX.
  24. Jones, W. H. S. (1923b). "The Sacred Disease. Introduction". In: Hippokratés, Hippocrates, II (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann, s. 129-137.
  25. Jones, W. H. S. (1958). "Introduction". In: Hippokratés, Hippocrates, IV (přel. W. H. S. Jones). London: Heinemann, s. IX-LVIII.
  26. Jouanna, J. (1984). "Rhétorique et médicine dans la collection hippocratique". Revue des Études Grecques 97, s. 26-44. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Jouanna, J. (2003a). "Notes complémentaires". In: Hippokratés, La maladie sacreé (ed. J. Jouanna). Paris: Belles lettres, s. 35-138.
  28. Jouanna, J. (2003b). "Notice". In: Hippokratés, La maladie sacreé (ed. J. Jouanna). Paris: Belles lettres, s. VII-CXXXIII.
  29. Kirkwood, G. M. (1952). "Thucydides' Words for 'Cause'". The American Journal of Philology 73, s. 37-61. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Klouda, J. (2012). "O umění. Úvod". In: Hippokratés, Vybrané spisy, I (eds. H. Bartoš, S. Fischerová). Praha: OIKOYMENH, s. 291-309.
  31. Kočandrle, R. (2008). Fysis iónských myslitelů: rozprava nad peripatetickou dezinterpretací. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  32. Kočandrle, R. (2010). Anaximandros z Mílétu. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  33. Liddell, H. G., Scott, R., Jones, H. S. (1996). Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford University Press.
  34. Lloyd, G. E. R. (1979). Magic, Reason and Experience. Studies in the Origin and Development of Greek Science. Cambridge: Cambridge University Press.
  35. Lonie, I. M. (1981). The Hippocratic Treatises "On Generation", "On the Nature of the Child", "Diseases IV": A Commentary. Berlin: Walter de Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Lovejoy, A. O. (1909). "The Meaning of Φ ύσις in the Greek Physiologers". The Philosophical Review 18, s. 383-396. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Naddaf, G. (2005). The Greek Concept of Nature. Albany, NY: State University of New York Press. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Platón (1994). Faidón (přel. F. Novotný). Praha: OIKOYMENH.
  39. Pohlenz, M. (1953). "Nomos und Physis". Hermes 81, s. 418-438.
  40. Rawlings, H. R. (1975). A Semantic Study of Prophasis to 400 B.C. Wiesbaden: Steiner.
  41. Thein, K. (2012). "Lidská přirozenost a její rozmanitost v Corpus Hippocraticum". In: S. Fischerová, A. Beran (eds.), Medicína mezi jedinečným a univerzálním. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  42. Vlastos, G. (1969). "Reasons and Causes in the Phaedo". The Philosophical Review 78, s. 291-325. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.