Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.
Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.
Aither 18/2017:40-57 | DOI: 10.5507/aither.2017.007
The article deals with St. Bonaventure's reception of Aristotelianism in the theory of knowledge. It focuses on both sensual and intellectual cognition and reconstructs the main features of St. Bonaventure's epistemology. While in the realm of senses Bonaventure follows mainly Aristotle as a master of knowledge, in the realm of intellect he is mostly depended on Plato, as the master of wisdom, and St. Augustine. However, the sensual cognition is in Bonaventure influenced by Augustinianism, and intellectual cognition is described with the help of Aristotelian terminology. Bonaventure tries to harmonize both traditions. On the one hand he accepts the necessity of senses for cognition. On the other hand, he emphasises the unchangeability of the object of cognition by means of exemplarism and the infallibility of the cognizing subject by means illuminism. Bonaventure's approach is motivated by theology. Philosophy is according to him inseparable from theology, which therefore must have a crucial impact on philosophical thought.
Zveřejněno: 30. září 2017 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.