Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 19/2018:46-83 | DOI: 10.5507/aither.2018.003

Aristotelés a Fysiognómonika

Tomáš Vítek
Filosofický ústav, Akademie věd České republiky, v. v. i.

The main question this article is trying to answer is why Aristotle did not write any treatise on physiognomy similar to one published under his name by an unknown Peripatetic thinker. Aristotle includes in his theories and writings a considerable amount of coherent views and partial theses that were in line with some older and generally accepted preconceptions - e.g. about the innate inferiority of women and barbarians, or about the ontological superiority of hot over cold. These [preconceptions] were also shared by physiognomists, including the author of the Physiognomonica. It seems, however, that he never attempted to create one consistent and comprehensive theory based on these observations and views. This may be partly that he did not accept the main preconception of physiognomists about an innate and unchangeable correspondence between appearance and character. The chief factor, however, was probably the fact he did not believe that physiognomy can be transformed into a science. He himself was able to prove scientifically a correspondence between traits of character and appearance only on the level of a species, but not on the level of the individual. In Analytics Prior, moreover, he conditioned the legitimate practicability of physiognomy by four conditions from the area of logical argumentation which, however, physiognomy could not fulfil for the most part.

Zveřejněno: 30. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vítek, T. (2018). Aristotelés a Fysiognómonika. Aither10(19), 46-83. doi: 10.5507/aither.2018.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. André, J. (1981). Anonyme latin, Traité de physiognomonie. Texte établi, traduit et commenté par J. A. Paris: Les Belles Lettres.
  2. Armstrong, M. A. (1958). "The Methods of the Greek Physiognomists". Greece & Rome 5(1), s. 52-56. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Barton, T. S. (1994). Power and Knowledge: Astrology, Physiognomics, and Medicine under the Roman Empire. Ann Arbor: The Univesity of Michigan Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Boys-Stones, G. (2007). "Physiognomy and Ancient Psychological Theory". In: S. Swain (ed.), Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam. Oxford: Oxford University Press, s. 19-124.
  5. Braet, A. C. (1999). "The Enthymem in Aristotle's Rhetoric: from Argumentation to Logic". Informal Logic 19(2-3), s. 101-117. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Conley, T. M. (1984). "The Enthymeme in Perspective". Quarterly Journal of Speech 70, s. 168-187. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dagron, G. (1987). "Image de bête ou image de dieu. La physiognomonie animale dans la tradition grecque et ses avatars byzantins". In: J. P. Vernant (ed.), Poikilia. Études offertes à Jean-Pierre Vernant. Paris: EHSS, s. 69-80.
  8. Degkwitz, A. (1996). "Die pseudo-aristotelischen 'Physiognomonica'". In: R. Campe, M. Schneider (eds.), Geschichten der Physiognomik. Freiburg im Breisgau: Rombach Verlag, s. 23-44.
  9. Dover, K. J. (1974). Greek Popular Morality in the Time of Plato and Aristotle. Oxford: Clarendon Press.
  10. Eco, U. (1983). "Horns, Hooves, Insteps: Some Hypotheses on Three Types of Abduction". In: U. Eco, T. A. Sebeok (eds.), The Sign of Three: Dupin, Holmes, Peirce. Bloomington: Indiana University Press, s. 198-220.
  11. Eco, U. (1984). Semiotics and the Philosophy of Language. London: The MacMillan Press. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Evans, E. C. (1969). "Physiognomics in the Ancient World". Transactions of the American Philosophical Society 59(5), s. 5-97. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Ferrini, M. F. (2007). Aristotele, Fisiognomica. Testo greco a fronte. Milano: Bompiani.
  14. Foerster, R. (1888). "De Aristotelis quae feruntur physiognomonicorum indole ac conditione". In: M. Hertz (ed.), Philologische Abhandlungen Martin Hertz zum siebzigsten Geburtstag von ehemaligen Schülern dargebracht. Berlin: W. Hertz, s. 283-302.
  15. Foerster, R. (1893). Scriptores Physiognomici Graeci et Latini I-II. Lipsiae: Teubner.
  16. Fortenbaugh, W. W. (1971). "Aristotle: Animals, Emotion, and Moral Virtue". Arethusa 4, s. 137-165.
  17. Gleason, M. W. (1990). "The Semiotics of Gender: Physiognomy and Self-Fashioning in the Second Century C. E.". In: D. M. Halperin, J. J. Winkler, F. I. Zeitlin (eds.), Before Sexuality: The Construction of Erotic Experience in the Ancient Greek World. Princeton: Princeton University Press, s. 389-415. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Graeser, A. (2000). Řecká filosofie klasického období: Sofisté, Sókratés a sokratikové, Platón a Aristotelés. Praha: OIKOYMENH.
  19. Green, L. D. (1995). "Aristotle's Enthymema and the Imperfect Syllogism". In: W. B. Horner, M. Leff (eds.), Rhetoric and Pedagogy. New York: L. Erlbaum, s. 19-41.
  20. Grimaldi, W. M. A. (1980). Aristotle, Rhetoric I, A Commentary. New York: Fordham University Press.
  21. Guthrie, W. K. C. (1981). A History of Greek Philosophy VI. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Lissarrague, F. (2000). "Aesop, Between and Beasts: Ancient Portraits and Illustrations". In: B. Cohen (ed.), Not the Classical Ideal. Athens and the Constructions of the Other in Greek Art. Leiden: Brill, s. 132-149. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Lloyd, G. E. R. (1964). "The Hot and the Cold, the Dry and the Wet in Greek Philosophy". The Journal of Hellenic Studies 84, s. 92-106. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Lloyd, G. E. R. (1966). Polarity and Analogy. Cambridge: Cambridge University Press.
  25. Lloyd, G. E. R. (1983). Science, Folklore and Ideology. Cambridge: Cambridge University Press.
  26. Manetti, G. (1993). Theories of the Sign in Classical Antiquity. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.
  27. Megow, R. (1963). "Antike Physiognomielehre". Das Altertum 9, s. 213-223.
  28. Misener, G. (1923). "Loxus, Physician and Physiognomist". Classical Philology 18(1), s. 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Misener, G. (1924). "Iconistic Portraits". Classical Philology 19(2), s. 97-123. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Patzig, G. (2009). "Körper und Geist bei Aristoteles - zum Problem des Funktionalismus". In: D. Frede, B. Reis (eds.), Body and Soul in Ancient Philosophy. Berlin, New York: de Gruyter, s. 249-266. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Popović, M. (2007). Reading the Human Body: Physiognomic and Astrology in the Dead Sea Scrolls. Boston: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Ross, W. D. (1949). Aristotle's Prior and Posterior Analytics. Oxford: Clarendon Press. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Sassi, M. M. (1993). "Fisiognomica". In: G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanze (eds.), Lo spazio letterario della Grecia antica, Vol. I: La produzione e la circolazione del testo; Tom. II: L'Ellenismo. Roma: Salerno editrice, s. 431-448.
  34. Sassi, M. M. (2001). The Science of Man in Ancient Greece (trans. P. Trucker). Chicago, London: The University of Chicago Press.
  35. Schmidt, J. (1941). "Physiognomik". In: Realencyclopädie der classischen Altertumswisenschaft, Vol. XX, t. I. Stuttgart, s. 1064-1074.
  36. Schmölders, C. (2007). Das Vorurteil im Leibe. Eine Einführung in die Physiognomik. Berlin: Akademia Verlag.
  37. Sorabji, R. (1974). "Body and Soul in Aristotle". Philosophy 49, s. 63-89. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Sprute, J. (1975). "Topos und Euthymem in der aristotelischen Rhetorik". Hermes 103(1), s. 68-90.
  39. Swain, S. (2007a). "Introduction". In: S. Swain (ed.), Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam. Oxford: Oxford University Press, s. 1-16.
  40. Swain, S. (2007b). "Polemon's Physiognomy". In: S. Swain (ed.), Seeing the Face, Seeing the Soul: Physiognomy from Classical Antiquity to Medieval Islam. Oxford: Oxford University Press, s. 190-193.
  41. Tsouna, V. (1998). "Doubts about Other Minds and the Science of Physiognomics". Classical Quarterly 48, s. 175-186. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Vítek, T. (2012). "Pseudo-Aristotelův Physiognomicus a okolnosti jeho vzniku". Aither 7, s. 13-47. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Vítek, T. (2013). Věštění v antickém řecku II: Tělo a sny. Praha: Herrmann a synové.
  44. Vogt, S. (1999). Aristoteles, Physiognomonica: übersetzt und kommentiert. Berlin: Akademie Verlag.
  45. Wehrli, F. (1951). "Ethik und Medizin. Zur Vorgeschichte der aristotelischen Mesonlehre". Museum Helveticum 8, s. 36-62.
  46. Wolf, U. (1995). "Über den Sinn der Aristotelischen Mesoteslehre". In: O. Höffe (ed.), Aristoteles, Die Nikomachische Ethik. Berlin: Akademia Verlag, s. 83-108. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.