Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.

Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.

Aither 20/2018 (International issue no. 5):4-19 | DOI: 10.5507/aither.2018.005

The Muses and Reflexive Nature of the World in Archaic Greek Thought

Eliška Fulínová
Center for Theoretical Study, Charles University - Czech Academy of Sciences
Department of Philosophy and History of Science, Charles University, Faculty of Science

In Greek mythology, the Muses are not just inspiring agents of poetical creation, but their role is first of all a cosmological one: their birth crowns the process of cosmogony, bringing the world into the manifestation. As we try to demonstrate primarily in the course of Hesiod's Theogony, the song of the Muses celebrates and thus manifests the cosmos or the world-order through its articulation by means of the musical speech. As the world enters a new domain of appearance, new cosmological categories emerge. The first one being the beauty of the cosmos: as a world-order as well as the ordered whole, it can now manifest itself as beautiful. The second one being the possibility of fiction, of a delusive appearance: the complex reality can manifest itself in many incompatible ways, partial and thus potentially misleading. The third one being the reflexivity of the cosmos, founded on the reflexivity of the musical speech itself. The Muses are capable to manifest themselves, and even their own manifestation. By means of their song, the world becomes manifest to itself, too, and the complex system of divine powers gains a reflexive character. In the closing section, we sketch briefly what happens to this reflexivity in the domain of humans. Indeed, the mortals can gain immortality through the song of the Muses, expressed by inspired poets in human voice.

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fulínová, E. (2018). The Muses and Reflexive Nature of the World in Archaic Greek Thought. Aither10(20), 4-19. doi: 10.5507/aither.2018.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Behr, C. A. (ed.) (1978). Aelius Aristides, Opera quae existant omnia, II. Leiden: Brill.
  2. Behr, C. A. (1986). Publius Aelius Aristides, The Complete Works: Orationes I-XVI (trans. by C. A. Behr). Leiden: Brill.
  3. Bonnafé, A. (1984). Poésie, nature et sacré, I: Homère, Hésiode et le sentiment grec de la nature, Lyon: Maison de l'Orient.
  4. Burnet, J. (ed.) (1991-1992). Platonis Opera, I-V. Oxford; New York; Toronto: Clarendon Press.
  5. Caldwell R. (transl.) (2015). Hesiod, Theogony & Works and Days, Indianapolis.
  6. Chadwick, H. M., Chadwick, N. K. (1940). The Growth of Literature, III. Cambridge: Cambridge University Press.
  7. Clay, J. S. (1988). "What the Muses sang: Theogony 1-115". Greek, Roman and Byzantine Studies 29, pp. 323-333.
  8. Détienne, M. (1979). Les maîtres de vérité dans la Grèce archaïque. Paris: F. Maspero.
  9. Diels, H. - Kranz, W. (eds.) (1996). Die Fragmente der Vorsokratiker: griechisch und deutsch. Zürich: Weidmann.
  10. Dodds, E. R. (1951). The Greeks and the Irrational. Los Angeles. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Fischerová, S. (2006a). "Devět lhoucích Múz". In: S. Fischerová, J. Starý (eds.), Původ poezie: Proměny poetické inspirace v evropských a mimoevropských kulturách, Praha: Argo, pp. 49-85.
  12. Fischerová, S. (2006b). "Kosmos mých slov: Srovnání Hésiodovy 'Theogonie' a Parmenidovy básně 'O přírodě'". Filosofický časopis 54, pp. 331-361.
  13. Griffith, M. (1983). "Personality in Hesiod". Classical Antiquity 2, pp. 37-65. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Janko, R. (1981). "The Structure of the Homeric Hymns: A Study in Genre". Hermes 109, pp. 9-24.
  15. Kahn, C. (1994). Anaximander and The Origins of Greek Cosmology, Indianapolis; Cambridge: Hackett.
  16. Long, H. S. (ed.) (1964). Diogenis Laertii vitae philosophorum, I-II. Oxford: Clarendon Press.
  17. Luhanová, E. (2014). "Múzy a počátky reflexivity v archaickém řeckém myšlení". Listy filologické 137(3-4), pp. 245-273.
  18. Maehler, H. (ed.) (1975). Pindari Carmina cum fragmentis, Leipzig: Teubner.
  19. Miller, A. M. (1986). From Delos to Delphi: A Literary Study of the Homeric Hymn to Apollo, Leiden: Brill.
  20. Mühll, P. von der (ed.) (1993). Homeri Odyssea. Munich; Leipzig: Teubner. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Nancy, J.-L. (1982). Le Partage des voix. Paris: Galilée.
  22. Otto, W. F. (1955). Die Musen und der Göttliche Ursprung des Singens und Sagens. Düsseldorf: E. Diederich.
  23. Otto, W. F. (1987). Essais sur le mythe. Mauvezin: Trans-Europ-Repress.
  24. Page, D. L. (ed.) (1962). Poetae Melici Graeci. Oxford: Oxford University Press.
  25. Pucci, P. (1977). Hesiod and the Language of Poetry. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  26. Race, W. (1997). Pindar, Nemean Odes, Isthmian Odes, Fragments (ed., trans. by W. Race). Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  27. Scodel, R. (2001). "Poetic Authority and Oral Tradition in Hesiod and Pindar". In: J. Watson (ed.), Speaking Volumes: Orality and Literacy in the Greek and Roman World, Leiden; Boston; Köln: Brill. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Šedina, M. (1995). "Krásná Gorgona". In: L. Karfíková, A. Matoušek (eds.), Posvátný obraz a zobrazení posvátného, Praha: Česká křesťanská akademie, pp. 13-38.
  29. Šedina, M. (1997). Sparagmos. Praha: OIKOYMENH.
  30. Sedley, D. (2010). "Hesiod's 'Theogony' and Plato's 'Timaeus'". In: G. Boys-Stones, J. Haubold (eds.), Plato and Hesiod, Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Vandvik E. (1943). The Prometheus of Hesiod and Aeschylus (Skrifter utgitt av det Norske Videnskaps-Akademi i Oslo, II. Hist.-Filos. Klasse, 1942, No. 2), Oslo: Dybwad.
  32. Vernant, J.-P. (1989). L'individu, la mort, l'amour: Soi-même et l'autre en Grèce ancienne. Paris: Gallimard.
  33. Versnel, H. S. (1981). "Religious Mentality in Ancient Prayer". In: H. S. Versnel (ed.), Faith, Hope and Worship: Aspects of Religious Mentality in the Ancient World, Leiden: Brill, pp. 1-64. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Wendland, P. (ed.) (1897). Philonis Alexandrini Opera quae supersunt, II. Berlin: De Gruyter. Přejít k původnímu zdroji...
  35. West, M. L. (ed.) (1966). Hesiod, Theogony. Oxford: Clarendon Press.
  36. West, M. L. (ed.) (1978). Hesiod, Works and Days. Oxford: Clarendon Press.
  37. West, M. L. (ed.) (1992). Iambi et Elegi Graeci, II. Oxford: Clarendon Press.
  38. West, M. L. (ed.) (1998-2000). Homeri Ilias, I-II. Munich; Leipzig: Saur.
  39. West, M. L. (ed. and transl.) (2003). Homeric hymns, Homeric apocrypha, Lives of Homer (ed., trans. by M. L. West). Cambridge; London: Harvard University Press.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.