Aither je odborný elektronický časopis zařazený do databází ERIH+ a Scopus. Je vydáván Filozofickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd ČR. Vychází dvakrát ročně. Každé druhé číslo je mezinárodní (International Issue) a jsou v něm publikovány cizojazyčné články (především v angličtině, ale i v němčině a francouzštině). Časopis je registrován pod číslem ISSN 1803-7860.
Na úvodní straně naleznete nejnovější mezinárodní číslo, nejnovější české číslo najdete v archivu.
Aither 22/2019 (International issue no. 6):88-100 | DOI: 10.5507/aither.2019.008
Aristotle had not treated autonomously the subject of fear and he had not formulated an independent theory for it. Instead, he chose to handle fear within the differentiated framework of four of his treatises: Poetica, Ethica Nicomachea, Rhetorica and De Anima, so as to illuminate the varied aspects of it. In Poetica, fear is a singularly emotional situation, aiming at the production of sentiments on behalf of (every kind of) an audience. In Ethica Nicomachea, the emotion of fear is related to acts of violence and is defined as the anticipation of the fearful and the evil. In Rhetorica, it is defined as the thought, feeling or even instinct of an imminent evil, damaging or able to bring up sorrow, being a product of our fantasy. In De Anima, Aristotle elucidates the nature of the physical conditions of fear and classifies it among the passions or affections of the soul. In his scattered references in these works, Aristotle treated the subject of fear as a mental, a psychological and, even, a physical condition - as an emotion, a passion, an act and an action. Aristotle's obscure argumentation in the last two works can be examined and reformulated, so as to reduce the possible inconsistencies and some incomprehensible points found in each case.
Zveřejněno: 30. září 2019 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.